Baterie a akumulátory - co sem vše patří?
Tato elektrozařízení sem patří:
Přenosné baterie a akumulátory (tužkové, mikrotužkové, ploché knoflíkové a mincové), automobilové baterie nebo akumulátory používané pro startéry, osvětlení nebo zapalovací systémy motorových vozidel, průmyslové baterie a akumulátory – baterie nebo akumulátory určené výlučně k průmyslovému nebo profesionálnímu použití nebo používané v jakémkoli druhu elektrických vozidel
Proč recyklovat?
Pokud bychom baterie hodili do popelnice a putovaly by na skládku neb do spalovny, ohrozili bychom tím životní prostředí. Uvolnily by se z nich totiž nebezpečné látky, včetně těžkých kovů, které znečisťují ovzduší, půdu, i podzemní vody.
Při správné recyklaci se zpět získají kovy jako ocel, zinek, mangan, nikl, měď, kobalt, olovo nebo stříbro, podle druhu baterie.
PS: Pokud na produktu najdete přeškrtnutou popelnici znamená to, že tento výrobek nepatří do popelnice na
směsný odpad, ale je určen k ekologické recyklaci.
„Věděli jste, že se
baterie rozkládají 2 000 až 5 000 let?“
Jak probíhá recyklace a kam odvézt?
Baterie se mohou odevzdat na prodejně, kde si kupuji nové, do sběrného dvora, v místech zpětného odběru nebo do sběrné nádoby na baterie a akumulátory.
Dělí se podle složení, velikosti, nabíjení a expirace:
- Zinko-uhlíkové, zinko-chloridové, alkalické, lithiové
- Tužkové, mikrotužkové, malé mono, velké mono, ploché 4,5V, 9V, knoflíkové
- Nabíjecí (dají se dobíjet, třeba i 1000x), nenabíjecí (nelze po vybití znovu použít)
- Zinko-uhlíkové (3 roky), zinko-chloridové (3 roky), alkalické (7 let), lithiové (7 let), nabíjecí (až 1000 cyklů)
Baterie jsou z výše zmíněných míst převezeny na třídící linku, kde jsou tříděny podle dle skupiny a chemického složení. Baterie pak podle druhu míří buď do firem, které se specializují na recyklaci a zpracování v Česku nebo do zahraničí (Německo, Polsko, Francie). Podle druhu baterie a továrny jsou pak zvoleny technologické postupy, kterými získáme suroviny, především kovy.